Chef: När du känner dig otillräcklig
Som chef kan du lätt hamna i att känna en konstant press att hjälpa och finnas där för dina medarbetare trots att du inte har tid. Denna känsla av otillräcklighet kan vara överväldigande och leda till stress och utmattning. Men vad ligger egentligen bakom denna press, och hur kan du hantera den på ett hälsosamt sätt?
Artikelns källor
➔- Lanaj, K., Johnson, R. E., & Wang, M. (2016). When lending a hand depletes the will: The daily costs and benefits of helping. Journal of Applied Psychology, 101(8), 1097-1110. https://doi.org/10.1037/apl0000118
- Ellinger, A. D., Ellinger, A. E., & Keller, S. B. (2003). Supervisory coaching behavior, employee satisfaction, and warehouse employee performance: A dyadic perspective in the distribution industry. Human Resource Development Quarterly, 14(4), 435-458. https://doi.org/10.1002/hrdq.1078
- Leroy, H., Anseel, F., Gardner, W. L., & Sels, L. (2015). Authentic leadership, authentic followership, basic need satisfaction, and work role performance: A cross-level study. Journal of Management, 41(6), 1677-1697. https://doi.org/10.1177/0149206312457822
- Schriesheim, C. A., Neider, L. L., & Scandura, T. A. (1998). Delegation and leader-member exchange: Main effects, moderators, and measurement issues. Academy of Management Journal, 41(3), 298-318. https://www.researchgate.net/publication/274205477_Delegation_and_leader-member_exchange_Main_effects_moderators_and_measurement_issues
- Sonnentag, S., & Fritz, C. (2015). Recovery from job stress: The stressor-detachment model as an integrative framework. Journal of Organizational Behavior, 36(S1), S72-S103. https://doi.org/10.1002/job.1924
- Zacher, H., & Wilden, R. G. (2014). A daily diary study on ambidextrous leadership and self-reported employee innovation. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(4), 813-820. https://doi.org/10.1111/joop.12070